Selasa, 20 Mei 2008

UMNO dan orang melayu

Saya orang melayu. Kenapa saya tak rasa UMNO rapat di hati saya. Saya keliru. Adakah kerana saya anak melayu 80an yang sudah jauh dari era perjuangan kemerdekaan. Saya tertanya-tanya, kenapa saya tidak rasa UMNO macam orang lain rasa. Saya tidak pasti.

Saya juga sayang bangsa melayu. Saya tidak mahu melayu mundur. Saya tidak mahu melayu ditindas. Saya tidak mahu melayu ketinggalan. Tapi hati saya tetap tidak ada UMNO. Entah kenapa.

UMNO katakan mereka tonggak perjuangan orang melayu. Tapi satu-satunya kah? Dalam era moden; orang lain yang bermati-matian menentang pengajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris kerana cintakan bangsa dan bahasa tidak dikira sebagai pejuang melayu. Orang lain yang bermati-matian sampai dipenjara kerana mempertahankan orang melayu dari kes pencabulan pemimpin 'melayu' di Melaka beberapa tahun lalu tidak dikira sebagai pejuang melayu. Orang lain yang bermati-matian mempertahankan akidah orang melayu dalam kes murtad diancam dengan ISA oleh pemimpin melayu sendiri. Orang lain yang bermati-matian mempertahankan Palestin di sini disembur dan diinjak oleh polis atas arahan pemimpin melayu.

Itu baru sekelumit kisah zaman moden. Era pra merdeka. Tok Janggut tak diiktiraf pemimpin melayu kerana beliau bukan UMNO. Ulama-ulama bukan UMNO tidak pernah diiktiraf sejarah hanya kerana mereka bukan UMNO. Apa ni??

Double standard!!

UMNO tidak boleh mendabik dada hari ini dan selamanya. UMNO tidak relevan selama-lamanya. Ada pemimpin UMNO sibuk mengumpul harta. Ada pemimpin UMNO gila glamor. Cukuplah. Jangankan nak menjaga bangsa. Kain sendiri pun ternganga dan terlondeh.

Bagi saya, saya TIDAK anti UMNO. Saya cuma ANTI orang yang ANTI ISLAM. Itu jelas. Memang nabi SAW ada meminta kita sayangkan bangsa, tetapi mempertahankan kedaulatan ISLAM adalah tetap fardhu ain!

p/s 1 - Tolak puak ANTI ISLAM!!
p/s 2 - Tun Dr Mahathir pun sekarang berblog. Klik sini. Menarik!!

1 ulasan:

Zulhilmi berkata...

KEDUDUKAN UMNO DALAM PILIHANRAYA UMUM KE-12 : SUATU ANALISIS SOSIO-POLITIK

Pada pilihanraya Umum (PRU) ke-12 yang lalu, Barisan Nasional (BN) khususnya UMNO bukan sahaja gagal mempertahankan majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat malah hilang kekuasaan di empat negeri ; Selangor, Perak, Pulau Pinang dan Kedah.

Proses resosialisasi rakyat Malaysia telah menunjukkan taringnya sebagai tuntutan utama ke arah perubahan mendadak dan peringatan abadi untuk kepimpinan UMNO. Ia berlaku tanpa dirancang dan sejagat tetapi bervariasi. Ini menunjukkan Malaysia sudah melangkah setapak ke arah Negara Maju dengan adanya beberapa petunjuk sebegini.

Pada masa yang sama kekuasaan PAS di Kelantan sedikit pun tidak tergugat, malah turut memenangi satu daripada 10 buah kerusi Parlimen di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Keadaan ini menyebabkan orang Melayu mula mempersoalkan kedudukan orang Melayu sekarang.

Orang Melayu mula mempersoalkan kewibawaan UMNO yang dianggap tidak berupaya menjamin kedudukan orang Melayu. Orang Melayu turut berasa risau tentang kedudukan keistimewaan Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan. Sekarang timbul soal ”ketuanan Melayu” yang disalahertikan oleh orang bukan Melayu sebagai Malay Supremacy atau keagungan kuasa Melayu. Istilah ini tidak membawa maksud Melayu menjadi tuan kepada bukan Melayu. Gagasan ini adalah untuk menyedarkan orang Melayu tentang kedudukan mereka sebagai peneraju politik sejak zaman sebelum merdeka lagi.

Sebenarnya, masyarakat sentiasa memerhatikan pendekatan kerajaan untuk menyelesaikan pelbagai isu yang berbangkit. Namun banyak yang kecewa kerana kerap kali melihat barisan kepimpinan kerajaan tidak memperlihatkan kematangan dalam menangani sesuatu isu. Pemimpin UMNO dilihat gagal berkhidmat dengan baik bagi membela nasib rakyat kerana lebih cenderung berpolitik untuk kelangsungan periuk nasi masing-masing dan kroninya.
Antara faktor yang menyebabkan orang Melayu beralih arah terhadap UMNO ialah parti itu sudah semakin hilang visi asalnya iaitu untuk memperjuangkan hak dan kepentingan bangsa Melayu, Bahasa Melayu, budaya Melayu, ekonomi Melayu dan darjat Islam sebagai agama rasmi Persekutuan turut berada dalam keadaan teancam.

Selain itu, banyak pemimpin UMNO menjadi mangsa ekonomi pasaran sehingga mengakibatkan rasuah menjadi amalan biasa – rasuah politik dan rasuah peribadi. UMNO juga semakin lama semakin tidak menghormati budaya demokrasi dalam parti, sehingga mutu kepimpinan Melayu-UMNO tidak cekap. Banyak pemimpin UMNO sendiri yang melanggar kehendak, visi, dan matlamat asal perjuangan parti.

Kebanyakan pemimpin UMNO tidak pandai berhujah dengan pintar untuk mempertahankan dasar kebangsaan yang baik untuk negara dan menagkis kritikan pihak berkepentingan dari kaum lain terhadap hak dan warisan bangsa Melayu. Bahkan pemimpin UMNO sering bertolak ansur kepada tuntutan kaum lain yang tidak menguntungkan semua kaum.

Adalah sesuatu yang amat aneh bahawa buat pertama kalinya dalam sejarah politik UMNO, UMNO gagal untuk membaca perubahan masyarakat dan membuat perubahan segera untuk mengadaptasi perubahan tersebut bagi menjaga survival UMNO sendiri. Krisis kepimpinan, ketidakcekapan pemerintahan dalam mengurus sumber negara, kejutan budaya, kebingungan dalam mencari arah, menfokus kepada faktor-faktor dalaman adalah faktor-faktor yang memberi ruang untuk Pakatan Rakyat bernafas dalam politik negara.

Media memainkan peranan yang penting dalam perubahan sosial. Ia beritndak sebagai agen sosial yang menepati citarasa kini rakyat Malaysia. Pihak media sedar mereka bukan sahaja bertanggungjawab memberi info telus, boleh dipercayai untuk rakyat yang menyokong satu parti, tetapi kepada rakyat yang menyokong pelbagai parti.

Sikap prejudis dan berat sebelah perlu disedari memualkan rakyat terutamanya Pakatan Rakyat yang disokong 49.71 % rakyat. Semua rakyat berhak mendapat informasi yang lebih bijak dan matang serta first class, bukan lagi informasi yang mempunyai tahap laporan tahun 1960 an atau zaman Jepun dan tertutup serta tidak dinyatakan dengan hujah rasional tetapi hanya dengan lontaran ‘dungu'. Informasi dan aktiviti kebaikan dari pelbagai parti yang memerintah samada Negara dan negeri mestilah diberi secara baik dan membangun bukannya asyik ‘berat sebelah'.

Rakyat yang mual dengan liputan berat sebelah media kerajaan mula mencari media alternatif seperti laman web, blog, akhbar alternatif seperti HARAKAH, WASILAH, SIASAH dan Sistem Pesanan Ringkas (SMS). Ini membuatkan rakyat mengadili sesuatu isu secara adil tanpa berat sebelah. Rakyat kini sudah mampu menjadi hakim kepada kerajaan.

Sudah ramai rakyat Malaysia yang bijak serta mampu menilai sejauh mana bijaknya pemimpin peringkat negeri dan negara dalam menangani setiap teguran dan cadangan yang membina lagi baik. ‘Memperbodohkan' intelek rakyat berpelajaran adalah satu ketidakcerdikan yang nyata. UMNO tidak boleh lagi memperbodohkan orang Melayu disebabkan pendidikan merupakan salah satu struktur sosial yang mampu menjadi pemangkin perubahan sosial.

Kongres Permuafakatan Melayu yang berlangsung pada 2 Mei 2008 hingga 4 Mei 2008 merupakan kesan daripada rasa tidak puas hati orang Melayu apabila kedudukan dan haknya dicabar. Apatah lagi kedaulatan raja yang menaungi orang Melayu turut dicabar dan dipertikaikan tanpa mempedulikan sensitiviti kaum mahupun Perlembagaan.

Barisan pemimpin kerajaan BN, khususnya UMNO berhadapan dengan suasana sosio-politik yang amat mencabar. Lebih-lebih lagi ada permintaan Ahli-Ahli Parlimen BN sendiri dari Sabah supaya keanggotaan kabinet yang dikatakan tidak adil dikaji semula. Hal ini ditambah lagi dengan desas desus Ahli Parlimen Sabah dan Sarawak yang dipengaruhi untuk menyertai Pakatan Rakyat.

Cabaran paling getir yang besar kemungkinan akan dihadapi oleh Pakatan Rakyat ialah cabaran ideologi politik. Parti-parti politik yang bergabung di bawah gagasan Pakatan Rakyat terutamanya PAS dan DAP mempunyai ideologi politik yang tersendiri. PAS dengan Islamnya manakala DAP dengan ’democratic socialism’. Parti PKR sendiri tidak begitu jelas ideologi politiknya. Besar kemungkinan ia lebih mirip kepad campuran antara unsur ’liberalisme’ dan ’demokrasi’. Secara spesifik, Islam bukanlah satu ideologi atas perkiraan bahawa ideologi adalah satu bentuk pemikiran ciptaan manusia: tetapi sebagai satu ’sistem pemikiran’, maka Islam juga dari sudut ini merupakan ’ideologi’.

Adalah sesuatu yang wajar sekiranya diberi peluang untuk melebarkan sayap rahmatnya ke seluruh negeri-negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat. Ini berdasarkan model Kelantan yang setakat ini mampu melahirkan dasar-dasar Islam yang sederhana yang menguntungkan semua pihak, Islam dan bukan Islam. Hakikat ini tidak boleh dipertikaikan oleh mana-mana pihak sekiranya mereka dan tidak mempunyai agenda politik yang terselindung. Apa yang menarik ialah prinsip ’KEADILAN SOSIAL’ telah secara tersirat diterima pakai oleh ketiga-ketiga parti komponen Pakatan Rakyat. Terbentuknya gagasan ke arah ’NEGARA BERKEBAJIKAN’ sebagai intipati kepada manifesto pilihanraya baru-baru ini adalah hasil terjemahan ’KEADILAN SOSIAL’.