Khamis, 25 September 2008

Beras oh Beras.....

Oleh : Sahabat gD Zulhilmi Haron (Tq lagi zool)


Tinggal seminggu sahaja lagi kita akan menjengah tirai Aidil Fitri dan terpaksa meninggalkan gerbang Ramadhan. Dalam fenomena ini ada 2 situasi: ada yang gembira dan ada pula yang menangis. Bagi yang gembira menyambut kedatangan Aidil Fitri, itulah kelaziman & kebiasaannya ummat Melayu yang cukup sinonim dengan sambutan Hari Raya Puasa. Manakala yang menangisi untuk meninggalkan Ramadhan, mereka inilah yang amat beruntung di akhirat kerana menangisi pemergian Ramadhan, Madrasah Barokah wa Rohmah wa Tarbiyyah. Mereka ini menganggap pertemuan dengan Ramadhan yang akan datang sebagai sesuatu yang belum pasti di tahun hadapan.


Di penghujung bulan inilah masing-masing berebut-rebut dan bersesak-sesak. Itupun ada 2 golongan: yang merebut-rebut untuk mendapatkan reward Lailatul Qadr dan satu golongan lagi berebut-rebut dan bersesak-sesak untuk tidak melepaskan peluang jualan hebat di “Lailatul Pasar”.


Apa yang menariknya di celah-celah kesibukan itu ada yang masih mengingati satu lagi kewajipan selepas berpuasa di bulan Ramadhan iaitu kewajipan zakat fitrah. Inilah peak hours untuk amil-amil bertugas di segenap ceruk mengutip zakat fitrah dari ummat Islam. Satu perbualan hangat anak muda Islam ketika berbuka puasa dirakamkan di sini:


A : “Eh, fitrah tahun ni berapa ha?”

B : “tak silap RM 5.20, macam tahun lepas...”

A : “budak umah aku sorg tu jadi amil Kedah, bayar kat dia RM 7.00”

B : “eh, mahalnya! walau pun aku ni anak Kedah aku nak bayar kat sinilah, murah skit”

A : hang ni tak patriotik langsung, tak nak tolong sedara senegeri sendiri...apara!”

B : “hehehe, pulus syeh..kena jimat time sume barang naik ni..”


Inilah sebahagian perbualan anak muda sekarang.Ini pun kira dah baik, sebab nak jugak tunaikan kewajipan Rukun Islam ini walau pun mencari alternatif yang lebih ekonomik.

Untuk panduan bersama berikut adalah kadar zakat fitrah 2008 / 1429H bagi negeri-negeri di Malaysia;

KualaLumpur RM5.20
Labuan RM5.20
Putrajaya RM5.20
Johor RM6.50
Kedah RM7.00
Kelantan RM7.60
Melaka RM6.30
N.Sembilan RM6.50
Pahang RM7.30
Perak RM7.00
Perlis RM5.00/RM7.00
P.Pinang RM7.30
Sabah RM7.70
Sarawak RM7.50
Selangor RM5.20
Terengganu RM6.00/RM7.00/RM8.00


Kalau boleh, bayarlah awal supaya dapat disampaikan lebih awal kepada asnaf zakat. Zakat fitrah boleh dibayar dari awal Ramadan dan sunat membayarnya selepas fajar Aidilfitri hingga waktu solat hari raya, tetapi makruh membayarnya selepas solat terbabit dan ia tidak dikira zakat, sebaliknya sedekah, seterusnya jatuh haram membayarnya apabila berakhirnya satu Syawal.


Tiada ulasan: