Khamis, 14 Mei 2009

Mahu Pertolongan & Pelindung?

Era pasca keruntuhan kapitalis dan bangkitnya faham agama dan kesedaran nilai menyebabkan topik ini lebih mudah dikongsikan. Kadangkala kita rasa susah untuk membuat keputusan. Sukar untuk memahami jalan yang kita pilih. Kita berasa keseorangan yang amat sangat. Kita rasa terdedah kepada bahaya dan ketidak tentuan. Rasa doa sukar sampai ke hajatnya. Pendek kata jauhnya capaian rahmat dan rahim yang kuasa.

Enggan
Tipsnya mudah. Adakah kita tergolong di kalangan yang enggan beramal soleh. Berat untuk solat. Menyampah mahu bersedeqah. Bersangka baik sesama kita. Membantu dengan seikhlas mungkin. Berkira-kira untuk mencuba sesuatu yang positif. Menipu dalam perniagaan. Tuang kerja dan lalai dengan tanggungjawab. Oh. Sekarang fahamlah.

Sombong
Tipsnya mudah. Adakah kita tergolong di kalangan yang sombong. Bodoh sombong. Jahil dan tak mahu belajar. Bongkak dengan pencapaian. Sempitkan minda dengan tidak mahu berkongsi. Sombong dengan kata-kata tajam. Menghina dan mengherdik. Mencarut tak tentu pasal. Asyik dia yang betul, orang lain semuanya salah. Tak mahu meminta maaf dan memaafkan. Oh, begitu rupanya.

Sudahlah si enggan dan si sombong susah di dunia, bekalnya siksa di kubur dan di jahannam.

Amati dengan mata hati ayat ini diri dan sahabatku :
Adapun orang-orang yang enggan (beramal soleh) dan sombong, Allah akan menyiksa dengan siksaan yang pedih, dan mereka tidak akan memperoleh bagi diri mereka pelindung dan penolong selain dari Allah. - An-Nisa' 4:173.
Janji Allah. Dialah sebaik-baik pelindung dan penolong. Apabila kamu telah berazam, (berusaha dan) bertawakkallah. Majulah ummatku!

Tiada ulasan: