Rabu, 17 Mac 2010

Perutusan Pengenalan

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

I - Muqaddimah

Hari ini 17 Mac 2010, genap 26 hari saya di lantik menjadi Presiden Generasi Dynamic (gD.org) yang menjadi sebuah institusi kebanggaan sahabat-sahabat sekalian. gD sememangnya sarat dengan seribu satu sejarah dan inspirasi murni sekumpulan anak muda yang inginkan sebuah masyarakat baru dengan identiti yang berasaskan sifat kehambaan dan kepatuhan kepada Tuhan yang Esa.

Seawal minggu pertama menjadi Presiden, saya di follow-up bertubi-tubi oleh bekas Timbalan Pengerusi Dynamic untuk melakar perutusan dan sedikit kalam kasih sayang kepada sekalian keluarga gD yang ternanti-nantikan keputusan AGM tempoh hari. Banyak alasan yang saya berikan. Yang paling utama, sebenarnya saya tidak mampu dan tidak bersedia untuk memimpin gD.

Namun ia tidak mungkin meng’U-turn’kan keputusan yang telah dibuat dalam AGM tempoh hari. Kita telah buat keputusan yang terbaik secara Jamai’e, moga-moga ada barakahnya. Tidak seperti sebahagian pemimpin politik tanah air yang mahu menegakkan pandangan peribadi semata-mata sekalipun sesuatu keputusan telah dibincangkan dan diputuskan secara syura. Sikap mementingkan diri hanya akan merosakkan organisasi.

II - Sorotan Sejarah Agung

Menyorot seketika memori ketika AGM yang lalu. 4 orang calon Presiden gD telah dicadangkan. Sahabat Hafiszi, Fadzli Fauzi, Hisommuddin dan saya sebagai calon terakhir. Pemilihan calon presiden pasti dipengaruhi oleh pola pemikiran ahli terhadap masa depan gD. Sebahagian ahli berpandangan mahu mengekalkan orientasi gD seperti sedia ada. Sebahagian ahli mahu gD dengan angin baru dari monsun timur laut dan sebahagian lagi mahu gD dengan sentuhan orang lama.

Walaubagaimanapun, era kepimpinan Ust Hafiszi telah mengangkat gD ke satu platform baru dengan orientasi gD sebagai sebuah organisasi yang hampir dan mesra dengan masyarakat. Saya mengalungkan sebuah penghargaan dan tahniah kepada sahabat-sahabat pimpinan lepas atas usaha gigih mereka dan pimpinan-pimpinan terdahulu yang sabar melakar corak dan perjalanan gD.

Bermula dari era Sdr Hisommuddin Bakar, Cikgu Zulhilmi Harun, Kapt Azizan, saya, Ust. Izwan Yusof, CM Hafiszi dan kini giliran saya kembali, gD yang suatu ketika dahulu dikenali sebagai Syabab tidak mampu berdiri tanpa dokongan dan sikap bertanggungjawab seluruh ahli keluarga ini.

Maafkan saya kerana tidak menyenaraikan nama timbalan-timbalan pengerusi yang nyata banyak membantu. Tapi yang saya pasti ingat adalah timbalan semasa saya menjadi pengerusi suatu ketika dahulu. Orangnya sangat rajin mengingatkan pengerusinya supaya mengadakan mesyuarat berkala. Alhamdulillah memimpin Dynamic ketika itu menjadikan kami lebih mengenali antara satu sama lain. Takdir Allah, kami disatukan sebagai pasangan suami isteri, alhamdulillah. Saya pasti, saya akan di follow-up dengan lebih kerap lagi selepas daripada ini.

III - Meneladani Contoh Yang Baik

Baru-baru ini saya berkesempatan ke negara matahari terbit atas urusan lawatan ke kilang NEC. 4 hari bersuai kenal dengan sebahagian cara hidup orang Jepun memahat beberapa pengajaran dan perbandingan dengan kehidupan masyarakat kita di Malaysia. Jepun sebuah negara maju dan Malaysia sebuah negara membangun. Kita tinggal 10 tahun untuk menuju wawasan 2020 sebagai sebuah negara maju. Kalau nak dibandingkan pembangunan infrastruktur dan kemewahan gaya hidup, pada penilaian saya Jepun ketinggalan di belakang Malaysia. Namun sekiranya sikap dan pemikiran yang menjadi perbandingan, saya khuatir 10 tahun tidak mampu mengubah pemikiran dan sikap majoriti rakyat Malaysia untuk setanding dengan Jepun hari ini. Cukup untuk saya kemukan satu contoh, di bandar Tokyo mereka tidak dibenarkan merokok di ruang pejalan kaki. Mereka hanya merokok di kawasan yang ditentukan sahaja. Sukar mencari orang yang melanggar arahan tersebut.

Cuaca bersalji di Stesyen Pertama Gunung Fuji (as a style of rotation)

Sarapan pagi bersama delegasi lawatan (TIM SAKATA, PERNEC, ZETTA, UPSI & NEC)

Dihadapan Salah Sebuah Muzium Di Bandar Ichinoseki

Contoh lain di bandar Tokyo jarang-jarang kita temui ialah pengawal keselamatan di pejabat-pejabat mahupun kedai-kedai. Tidak seperti kita di Malaysia, di dalam Masjid pun terpampang jelas amaran ‘AWAS PENCURI’. Semoga kita mengambil pengajaran daripada apa yang baik yang menjadi amalan dan cara hidup masyarakat Jepun. Kita akan menjadi lebih celik apabila kita keluar daripada kepompong masyarakat sendiri untuk belajar dan mentafsir masyarakat luar. Itu sedikit buah tangan saya dari Jepun buat sahabat-sahabat gD. Insyaallah kita bertemu lagi.

Wassalam.

Ahmad Safwan Mohamed Makki


Tiada ulasan: